Ordlista

  • Affiliate

    En affiliate kallas oftast den webmastern eller marknadsföraren som har ett samarbete med ett företag genomn ett så kallat affiliateprogram. Genom samarbetet kan webmastern tjäna pengar genom att förmedlade besökare eller försäljningar till företaget.

  • Affiliatenätverk

    Ett affiliatenätverk är ett företag som kopplar samman annonsörer och publishers/webmasters. Nätverken står för teknik och mellanhand för betalningar och tar i sin tur en provision. Se vilka affiliatenätverk som finns.

  • Affiliateprogram

    Affiliateprogram kallas det samarbete en webmaster kan ingå med ett företag. Denne får sedan ersättning på förmedlade sales, leads eller klick..

  • Click Spam / Click Fraud

    När en webmaster går in och klickar på annonser som denne själv lagt upp för att på så vis försöka fuska till sig intäkter. Alla affiliatenätverk har idag någon sorts system för att upptäcka och stänga av dessa.

  • CPO (Cost per Order)

    En prismodell som innebär kostnad per order. Till exempel om en besökare genomför ett köp (lägger order) på målsidan.

  • CPL (Cost per Lead)

  • CPA (Cost per Action)

    En prismodell som innebär kostnad per köp eller handling. Till exempel om en besökare genomför ett köp på målsidan eller registrerar sig på ett intresseformulär.

  • CPC (Cost per Click)

    är kostnad per klick och kan förekomma både som banners och textlänkar.

  • CPI (Cost per Impression)

    Kostnad per visning, helt enkelt vad en annonsvisning kostar annonsören eller vad affiliaten tjänar.

  • CPM (Cost per Mille)

    Vanlig förkortning för att räkna ut kostnad eller intjäning per tusen annonsvisningar (Mille är latin för tusen). CPM 30 innebär då 30kr för 1000 annonsvisningar.

  • CPT (Cost per Thousand)

    Se ovan

  • CTR (Click Through Ratio)

    Säger hur många som kickar på en annons i procent. Om en annons visas 10000 gånger och får 20 klick är klickration(CTR) alltså 0.2%.

  • Feed / XML-flöde

    Ett flöde med information, oftast i RSS eller annat XML-format. Kan vara t.ex vara nyheter eller i affiliatesammanhang, en webbutiks produktsortiment.

  • iSales / iLeads

    En ersättningstyp som fungerar som Sales eller Leads förutom att besökaren inte behöver klicka på annonsen utan det räcker med att den visas. Vanligtvis är dessa ersättningar lite lägre.

  • Konvertering (Conversion)

    En konvertering kan innebära en besökare som går in på webmasterns sida, klickar sig vidare via en annons och genomför ett köp hos annonsörens webbplats.

  • Konverteringsgrad (Conversion Rate)

    Mäter till exempel hur många av ens besökare som genomför ett köp.

  • Landningssida

    Den sida besökaren hamnar på efter att de klickat på en annons eller textlänk.

  • PPC (Pay Per Click)

    Innebär att varje gång någon klickar på en annons får annonsören betala en liten summa. Till exempel 1 krona. Se även Click Fraud.

  • PPL (Pay Per Lead) / Leads

    Betyder att man får betalt när besökaren genomfört en handling, till exempel registrerat sig på ett intresseformulär.

  • PPS (Pay Per Sale) / Sale

    Ersättning som betalas när besökaren genomfört ett köp. Antingen en fast ersättning eller procentuell på köpets storlek.

  • Publisher

    Webmastern eller den som driver webbplatsen.

  • Banner

    En bildannons. Hos affiliatenätverken finns alltid annonsmaterial att hämta som webmastern / publishern kan lägga upp på sin sida.

  • Cookie

    En liten fil som sparas på datorn och används av de flesta webbplatser på nätet. De flesta affiliatenätverken använder sig av cookie för att kunna spåra besökaren från sajtägarens sida tills de genomfört ett köp hos t.ex en webbutik som denne är ansluten till genom ett affiliateprogram.

  • Cookietid

    Den tid cookien sparas på besökarens dator. Vanligtvis 15-45 dagar. Innebär att en besökare kan gå in på en webbutik men väljer att genomföra köpet några dagar senare men låter ändå webmastern som förmedlade besökaren via sin sida få betalt.

  • SEO (Search Engine Optimization)

    Sökmotoroptimering. Den teknik som används för att ranka högt för olika sökord på sökmotorernas organiska(ej sponsrade) resultat.

  • Pool

    En teknik som affiliatenätverken tillhandahåller webmastern för att enklare kunna rotera olika annonser på samma annonsplats

  • Keywordpolicy

    Företag / annonsörer med ett eget affiliateprogram använder sig ofta av en keywordpolicy. Det innebär att man inte får köpa vilka sökord som helst på till exempel Google Adwords(sponsrade annonser hos Google), det kan till exempel röra sig om företagets egna varumärke eller att det inte är tillåtet alls att förmedla besökare via dessa tjänster.