Annonsering på internet

Att annonsera på nätet kan vara en effektiv metod att marknadsföra ditt företag och dina produkter. Annonsmarknaden på nätet har blivit en oerhört effektiv kanal för både små och stora företag och väldigt många är idag helt beroende utav denna typ av marknadsföring. Men med denna typ av popularitet speglar det såklart av sig på marknadspriserna. Gör du rätt kan du räkna hem dina marknadsföringspengar men utan analys och uppföljning kan du snabbt blöda ur kassan. Vi ska rada upp och förklara de vanligaste sätten att annonsera på nätet idag.

Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring kallas den typ av marknadsföring som kretsar kring ett Affiliatenätverk. Affiliatenätverk fungerar som en mellanhand och knyter samman annonsörer och publicister. Publicisten och annonsören kan då inleda ett samarbete där den förstnämnda kan marknadsföra annonsörens produkter. Det kan låta lite omständigt och tidskrävande att hålla reda på dessa samarbeten men det är mycket enkelt. Ofta har parterna inte ens någon kontakt med varandra utan det är där affiliatenätverket kommer in.

Ifall du som annonsör ansluter dig(skriver avtal) med ett affiliatenätverk kan webbplatsägare, så kallade publicister som också är anslutna till nätverket då välja att marknadsföra dina annonser och produkter på sin hemsida för att sedan få en provision. Kortfattat kan man säga att publicisterna skickar kunder till dig och dom får betalt för det.

Betalningar och kontakter sköts genom affiliatenätverket. Det förenklar hanteringen både för annonsör och publicister då dessa kan vara många. För alla transaktioner tar affiliatenätverket en provision.

Hur ersättningarna från annonsören till publicisten beräknas varierar. Det kan vara en procentsats på ett genomfört köp eller en fast summa och man kan dela in metoderna i tre olika kategorier; Sales, Leads och Klick.

Sales

Innebär att publicisten får provision när en besökare från hans eller hennes hemsida klickar sig in hos annonsören och genomför ett köp. Till exempel några procent av en order i en klädbutik.

Leads

Om besökaren från publicistens webbplats går in hos annonsören och genomför en handling. Som att göra en låneansökan.

Klick

Ersättning ges ut varje gång besökaren klickar på någon av annonsörernas webbplatser. Detta är en mindre vanlig variant i affiliate-världen och används mest när andra typer av ersättningsmodeller inte är applicerbart.

Sales och Leads är vanligast hos annonsörerna eftersom det kräver mer prestation från publicisten och all nödvändig teknik för att spåra försäljningar och klick tillhandahålls av affiliatenätverket. Detta varierar såklart beroende på vilken typ av tjänst man vill marknadsföra.

Vad kostar det?

Alla affiliatenätverk baserar sina affärsmodeller på att ta del av en provision på varje transaktion. En del har även fasta kostnader och startavgifter.

Vilka affiliatenätverk finns det i Sverige?

Resultatbaserad annonsering utan fasta kostnader Hemsida
Fasta och resultatbaserade kostnader. Hemsida
Ingen startavgift. Hemsida
Betala enbart för resultat. Använder en spårningsteknik som kallas Cleanlink®. Hemsida
Europas ledande affiliatenätverk. Hemsida
Amerikansk jätte. Har lite olika upplägg för annonsörer. Hemsida
Inga fasta kostnader enbart provisionsbaserat. Hemsida
Hemsida
Hemsida
Över 1500 anslutna webbplatser från publicister. Stora i e-postmarknadsföring. Hemsida
En välkänd klassiker med tusentals anslutna webbplatser. Hemsida
Prestationsbaserade kostnader endast enligt information på hemsida. Hemsida
Stora internationellt. Hemsida

Sökordsmarknadsföring (Google Adwords och BingAds)

Det görs otroliga mängder sökningar på nätet varje dag. Allt från fritidsforskning till att hitta billiga skor, huskurer eller en specifik sajt. Google är i särklass den dominerande aktören på marknaden i Sverige med mer eller mindre obetydlig konkurrens från den nästa största (Bing, Microsoft).

Vad sökordsmarknadsföring går ut på är att man väljer att synas med sin produkt på olika sökningar användare väntas göra på sökmotorernas hemsidor. Säljer du utemöbler i göteborg så vill du rimligen synas på sökningar som är eller är relaterade till ”utemöbler göteborg”. Både Google Adwords och Bing Ads har verktyg som hjälper till att hitta rätt sökord. Du anger också vad du är beredd att betala varje gång någon klickar på annonsen och kommer till din sida(CPC). Det finns mycket att lära när det gäller att välja rätt typ av sökord och hur mycket du är beredd att betala för dem. Säljer du nya utemöbler vill du till exempel inte finnas med på en sökning som ”begagnade utemöbler”. Besökaren vet ofta vad han eller hon vill ha och sökordet denne knappar in talar om det. Du vill också veta att den trafik du köper leder till faktiska beställningar i din butik. Så uppföljning är A och O och det finns många smarta verktyg för det.

Annonsering på Facebook

Facebook utnyttjas idag av många företag och tjänster för att samla sina kunder och enkelt kunna kunna kommunicera med dem öppet. Detta kallas social marknadsföring då man interagerar med användarna. Hela konceptet bygger på att företaget skapar en sida inuti Facebook som besökare sedan kan ”gilla” och på så sätt automatiskt prenumererar på meddelanden som företaget skapar. Så långt kostar det inga pengar.

Sedan kommer vi till möjligheten att annonsera på Facebook. Sidan är en av världens mest välbesökta och målgruppen är därmed stor. Vad som gör Facebook intressant är att man kan rikta sina annonser mot en viss målgrupp. De flesta användare på Facebook har angett information om var de bor, hur gamla de är och vilket kön de tillhör. Till skillknad från sökordsannonsering så vet man inte vad användarna är ute efter när dom ser din annons.